Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak navázat na tunel Blanka?

Praha řeší, co s tunelem, jehož hlavním efektem je, že se v jeho okolí dopravní situace zásadně zhoršila. Možností by byla řada, chybí ale politická odvaha a myšlení za hranicemi krajnic.

Jistě přímo nad tunelem se dopravní situace mírně zlepšila, ale celkový efekt je, že všechny pražské dopravní tepny směřující k Blance jsou téměř permanentně přetížené. A Praha ucpanější, než dřív.

Na beznadějně ucpané silnice reagují městské části vytvářením jednosměrných ulic, které přinutí řidiče stát v koloně tunelu; zablokované kilometry objíždějí jen taxikáři. Teoreticky dobrá snaha zcela opomíjí místní, kteří tak Blankou trpí dvojnásob: mají zablokované hlavní tahy a zavřené ty vedlejší. Zkuste se např. dnes dostat na kole z Petřin do Dejvic. Na upozornění, že by jednosměrné ulice mohli v druhém směru otevřít pro kola, se obecní úřad ani neobtěžoval odpovědět.

Vedle toho Praha 1 chce zakázat cyklistům vjezd na pěší zóny, což sice nevypadá jako související opatření, ale projet spodní částí Václavského náměstí je v podstatě jedinou rozumnou cestou, jak se v centru Prahy na kole někam dostat. Dovolím si předvídat, že autoři tohoto nápadu se nikdy nepokusili na kolem jet například z Malostranské na Vinohrady?

Praha chce budovat nové tunely, které jenom eskalují dnešní problém: blokády se protáhnou dál a budou větší. Pražané nezaparkují kvůli zónám a nedojedou kvůli autům stojícím před ucpanými tunely. V Česku podobnou situaci máme už jen na jediném jiném místě: D1. Je to ale skoro stejné. Dojet z Krče do Dejvic je někdy otázka 15 minut, v době, kdy to většina lidí potřebuje, ale často i hodina. Nebo dvě.

Mám proto pro Prahu desatero návrhů, jak se do problému pustit. Od těch nejpřínosnějších, které nikdo neprosadí, po ty druhé, které by ani moc nestály.

  1. Nechte v Blance autům jen 1 pruh. Druhý zavřete a nechte pro kola a vozidla, která nepotřebují nikde parkovací místo. Uvidíte, že se další tunely nebudou muset stavět.
  2. Uvolněte pro kola pruhy ve Strahovském tunelu. Když nebudou 2 pruhy v Blance, nebudou potřeba ani ve Strahovském.
  3. Podpořte sdílení elektrokol. Nic proti šlapání, ale pro většinu lidí je úkol vyjet od Vltavy na Bílou horu nebo na Budějovickou nad jejich představivost. Na elektrokole by si troufli. Terén Prahy si o to vysloveně říká.
  4. Nevyhánějte Segwaye a cokoli dalšího za předpokladu, že to nahradí auto. Když si někdo míst do auta stoupne na koloběžku, je to úspěch. Ať doloží, že mu v Praze nebo třeba v Kolíně či Plzni stojí auto a to Prahy přijel vlakem a nechte ho jet. A ty, co žádné auto nemají, odměňte bonbónem.
  5. Zaveďte pravidlo, že každé vozítko, které je lehčí, než náklad, který veze, má právo přednostní jízdy. Jako sanitka.
  6. Vezměte vážně, že pro cyklisty je jízda pěší zónou utrpení: Zkuste jet na kole po nábřeží, nejenom, že příšerné kočičí hlavy způsobily, že se všichni (cyklisté, kočárky, běžci, ale i chodci) snaží přemísťovat po dvou uzounkých hladkých dlaždicích, ale jet tam kdykoli za dobrého počastí je slalom mezi vrtošivými překážkami. Jiné pěší zóny na tom nejsou lépe. Cyklisté netouží po cyklostezkách plných lidí - uvolněte jim cestu na úkor aut.
  7. Podívejte se kamkoli na západ od nás: cyklisté jedoucí po stezce podél hlavní silnice mají přednost před odbočujícími auty. Zaveďte totéž i v Česku. A ne, jako třeba na stezce v Podolí, kde jsou po 100 m značky, aby cyklista slezl z kola.
  8. Podpořte maximálně kola do vlaků a půjčování kol u větších nádraží. Co je platný rychlovlak, když cesta na nádraží a z nádraží trvá stejně dlouho, jak celá cesta autem z bodu A do bodu B (pokud ty nejsou zrovna v Praze a v Brně) Stejně bude rychlejší sednout do auta.
  9. Zaveďte povinnost business center a obchodních domů zajistit bezpečné parkování pro kola. Z počátku stačí, když se třetina parkovišť povinně vyhradí pro parkování bezemisních dopravních prostředků. Ne hybridů, které nakonec stejně jezdí na benzín. Bezemisních.
  10. Nevymýšlejte hloupé reklamy o SUV a místo toho se zamyslete, co se skutečně dělá pro to, aby běžný pražan mohl snížit svou emisní závislost bez toho, aby čekal na přeplněnou tramvaj. Infrastrukturu pro bezpečnou cestu z Bohnic na Budějovickou nebo z Krče na Prosek na elektrovozítku, které občan nemusí vlastnit, ale sdílet, je možné vybudovat za zlomek nákladů na nové tunely nebo i metro.

Na závěr ukázka z Helsink, kde již dávno pochopili, že cesty se mají otevírat dopravě ekologické. A nemají problém kvůli tomu ubrat pruhy silnici.

 

Autor: Štěpán Nadrchal | úterý 20.6.2017 20:00 | karma článku: 10,74 | přečteno: 530x
  • Další články autora

Štěpán Nadrchal

Dvojí metr aneb Dvojí omyl Istvána Léka

István Léko dává rovnítko mezi Rakušanovu odpovědnost za dopravní podnik a Babišovu odpovědnost za nestrannost „svého“ úřadu vlády. Jeho příspěvek ukazuje na dva fatální omyly.

19.6.2022 v 11:53 | Karma: 14,33 | Přečteno: 388x | Diskuse| Politika

Štěpán Nadrchal

Za Babiše bylo líp … co to znamená?

Na čem stojí sebevědomé tvrzení bývalého premiéra, který tak sebevědomě posuzuje své vládnutí, aniž by se obtěžoval s argumentací? K dokonalosti se váže číslo 7, tak tedy 7× za Babiše.

13.5.2022 v 9:23 | Karma: 25,31 | Přečteno: 707x | Diskuse| Politika

Štěpán Nadrchal

Řídit stát jako firmu, aneb komunistická praxe premiéra

Radiožurnál ukázal v analýze výdajů na reklamu, že státní firmy milují premiérovu Mafru a nepřekvapivě věří, že je nejlepším reklamním prostorem. Asi proto, že ji „čte“ premiér.

20.5.2020 v 12:02 | Karma: 21,92 | Přečteno: 532x | Diskuse| Politika

Štěpán Nadrchal

Čínský troll opět uspává naši vládu

Vláda od pondělí 23. 3. vyřadila Čínu ze zemí s vysokým rizikem nákazy. Čínská informační kampaň zjevně na naše představitele zapůsobila a věří stejně naivně, jako věřili v lednu.

25.3.2020 v 9:27 | Karma: 18,95 | Přečteno: 375x | Diskuse| Společnost

Štěpán Nadrchal

Pochopí Česko a Evropa, že musí být samostatné?

Nejenom Česko, ale mnoho dalších zemí, USA nevyjímaje, může velmi draze zaplatit za zaslepenou víru v globální trh. Současná krize s rouškami, a nejen s nimi, ukazuje, jak jsou moderní společnosti snadno vydíratelné a zranitelné,

16.3.2020 v 17:46 | Karma: 24,08 | Přečteno: 556x | Diskuse| Společnost

Štěpán Nadrchal

ANO je zkorumpovaná strana

Kdokoli dostává nějaké peníze, je zkorumpovaný, nutně tedy i politické strany. Tešit nás může vědomí, že všechny.

21.2.2020 v 10:24 | Karma: 29,99 | Přečteno: 865x | Diskuse| Politika

Štěpán Nadrchal

Aby nás to nic nestálo

Dokud je naše pohodlí důležitější, než měsíce bez deště a stát bez dlouhodobé perspektivy, vezeme se v pohodlí a pro svět kolem nás nechceme udělat nic.

14.5.2019 v 21:05 | Karma: 13,59 | Přečteno: 301x | Diskuse| Společnost

Štěpán Nadrchal

Požadavek Evropského parlamentu na odpovědnost za porušování autorských je přiměřený

Wikipedie se děsí „strašného dopadu“ evropské směrnice o autorském právu. Směrnice jistě komplikuje život, ale stojíme před problémem, jehož řešení je pro budoucnost sdílené encyklopedie zásadní.

21.3.2019 v 10:47 | Karma: 5,88 | Přečteno: 304x | Diskuse| Společnost

Štěpán Nadrchal

Letní sen

Ten horký den, přinesl sen, jak hezká mohla by tu být zem. Škoda však, už dávno Nebukadnesar dal mocným vzor, že sen nedává moci směr.

18.8.2018 v 22:01 | Karma: 6,58 | Přečteno: 139x | Diskuse| Politika

Štěpán Nadrchal

Absurdita českého monopolu s odpady

Češi skousnou všechno - i naprostou nekompetentnost své správy. Léta si platí recyklaci, aby se ukázalo, že nic nerecyklují.

25.1.2018 v 17:12 | Karma: 22,40 | Přečteno: 672x | Diskuse| Ekonomika

Štěpán Nadrchal

Zbude z EET další Česká parodie?

Představa, že EET pomůže vybrat lépe daně od velkých obchodníků s automatickými pokladnami je od začátku nesmyslná. Jeho zrušení pro malé prodejce mu bere zcela smysl. To už je lepší ho zcela zrušit.

24.1.2018 v 10:35 | Karma: 20,20 | Přečteno: 558x | Diskuse| Ekonomika

Štěpán Nadrchal

Státní průmyslová špionáž za peníze obětí aneb proč je EET jen prkotina

Mediálně zajímavější EET zcela zakrylo druhý Babišův počin v oblasti nahlížení do firemních dat, který je mnohem závažnější.

17.1.2018 v 17:34 | Karma: 32,49 | Přečteno: 975x | Diskuse| Ekonomika

Štěpán Nadrchal

Sociálně-demokratické unifikoškolství

Představa sociální demokracie o školství je jak opsaná od komunistů: všichni totéž, nikdo nevybočuje. A protože se musí držet krok tak, aby došli všichni, nemůže se mířit daleko.

31.7.2017 v 9:40 | Karma: 17,64 | Přečteno: 486x | Diskuse| Společnost

Štěpán Nadrchal

Chráníme si svoje data?

V návaznosti na předchozí článek, kterým zpochybňuji praktický přínos GDPR, se dostávám k jádru věci: ochranu našich soukromých dat nezajistí žádná směrnice, ale jenom my sami.

12.7.2017 v 15:33 | Karma: 9,60 | Přečteno: 310x | Diskuse| Ostatní

Štěpán Nadrchal

Chraňte naše data!

Co reálně přinese nám, občanům EU, nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR)? Především nové podpisy a souhlasy, které bude obtížné nedat.

11.7.2017 v 16:08 | Karma: 13,40 | Přečteno: 327x | Diskuse| Ostatní

Štěpán Nadrchal

Přístup k internetbankingu z vyhledávače není chyba uživatelů

Hlavní díl viny za tuto nebezpečnou praktiku nemají uživatelé, ale tvůrci prohlížečů a jejich napojení na reklamní peníze vyhledávačů, s Google v první řadě.

23.6.2017 v 11:36 | Karma: 24,24 | Přečteno: 940x | Diskuse| Média
  • Počet článků 17
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 527x
Práce: postavená na přemýšlení Rodina: ve stálém pohybu Auto: velké Život: bez pozornosti okolí Krédo: učit se, učit se a to třetí mě baví nejvíc Volný čas: Kdy to je? Oblíbený sport: amatérsky skupinově vykonávané individuální sporty Oblíbená hudba: Bach - Prokofiev

Více o mě zde.

Seznam rubrik