Jak navázat na tunel Blanka?
Jistě přímo nad tunelem se dopravní situace mírně zlepšila, ale celkový efekt je, že všechny pražské dopravní tepny směřující k Blance jsou téměř permanentně přetížené. A Praha ucpanější, než dřív.
Na beznadějně ucpané silnice reagují městské části vytvářením jednosměrných ulic, které přinutí řidiče stát v koloně tunelu; zablokované kilometry objíždějí jen taxikáři. Teoreticky dobrá snaha zcela opomíjí místní, kteří tak Blankou trpí dvojnásob: mají zablokované hlavní tahy a zavřené ty vedlejší. Zkuste se např. dnes dostat na kole z Petřin do Dejvic. Na upozornění, že by jednosměrné ulice mohli v druhém směru otevřít pro kola, se obecní úřad ani neobtěžoval odpovědět.
Vedle toho Praha 1 chce zakázat cyklistům vjezd na pěší zóny, což sice nevypadá jako související opatření, ale projet spodní částí Václavského náměstí je v podstatě jedinou rozumnou cestou, jak se v centru Prahy na kole někam dostat. Dovolím si předvídat, že autoři tohoto nápadu se nikdy nepokusili na kolem jet například z Malostranské na Vinohrady?
Praha chce budovat nové tunely, které jenom eskalují dnešní problém: blokády se protáhnou dál a budou větší. Pražané nezaparkují kvůli zónám a nedojedou kvůli autům stojícím před ucpanými tunely. V Česku podobnou situaci máme už jen na jediném jiném místě: D1. Je to ale skoro stejné. Dojet z Krče do Dejvic je někdy otázka 15 minut, v době, kdy to většina lidí potřebuje, ale často i hodina. Nebo dvě.
Mám proto pro Prahu desatero návrhů, jak se do problému pustit. Od těch nejpřínosnějších, které nikdo neprosadí, po ty druhé, které by ani moc nestály.
- Nechte v Blance autům jen 1 pruh. Druhý zavřete a nechte pro kola a vozidla, která nepotřebují nikde parkovací místo. Uvidíte, že se další tunely nebudou muset stavět.
- Uvolněte pro kola pruhy ve Strahovském tunelu. Když nebudou 2 pruhy v Blance, nebudou potřeba ani ve Strahovském.
- Podpořte sdílení elektrokol. Nic proti šlapání, ale pro většinu lidí je úkol vyjet od Vltavy na Bílou horu nebo na Budějovickou nad jejich představivost. Na elektrokole by si troufli. Terén Prahy si o to vysloveně říká.
- Nevyhánějte Segwaye a cokoli dalšího za předpokladu, že to nahradí auto. Když si někdo míst do auta stoupne na koloběžku, je to úspěch. Ať doloží, že mu v Praze nebo třeba v Kolíně či Plzni stojí auto a to Prahy přijel vlakem a nechte ho jet. A ty, co žádné auto nemají, odměňte bonbónem.
- Zaveďte pravidlo, že každé vozítko, které je lehčí, než náklad, který veze, má právo přednostní jízdy. Jako sanitka.
- Vezměte vážně, že pro cyklisty je jízda pěší zónou utrpení: Zkuste jet na kole po nábřeží, nejenom, že příšerné kočičí hlavy způsobily, že se všichni (cyklisté, kočárky, běžci, ale i chodci) snaží přemísťovat po dvou uzounkých hladkých dlaždicích, ale jet tam kdykoli za dobrého počastí je slalom mezi vrtošivými překážkami. Jiné pěší zóny na tom nejsou lépe. Cyklisté netouží po cyklostezkách plných lidí - uvolněte jim cestu na úkor aut.
- Podívejte se kamkoli na západ od nás: cyklisté jedoucí po stezce podél hlavní silnice mají přednost před odbočujícími auty. Zaveďte totéž i v Česku. A ne, jako třeba na stezce v Podolí, kde jsou po 100 m značky, aby cyklista slezl z kola.
- Podpořte maximálně kola do vlaků a půjčování kol u větších nádraží. Co je platný rychlovlak, když cesta na nádraží a z nádraží trvá stejně dlouho, jak celá cesta autem z bodu A do bodu B (pokud ty nejsou zrovna v Praze a v Brně) Stejně bude rychlejší sednout do auta.
- Zaveďte povinnost business center a obchodních domů zajistit bezpečné parkování pro kola. Z počátku stačí, když se třetina parkovišť povinně vyhradí pro parkování bezemisních dopravních prostředků. Ne hybridů, které nakonec stejně jezdí na benzín. Bezemisních.
- Nevymýšlejte hloupé reklamy o SUV a místo toho se zamyslete, co se skutečně dělá pro to, aby běžný pražan mohl snížit svou emisní závislost bez toho, aby čekal na přeplněnou tramvaj. Infrastrukturu pro bezpečnou cestu z Bohnic na Budějovickou nebo z Krče na Prosek na elektrovozítku, které občan nemusí vlastnit, ale sdílet, je možné vybudovat za zlomek nákladů na nové tunely nebo i metro.
Na závěr ukázka z Helsink, kde již dávno pochopili, že cesty se mají otevírat dopravě ekologické. A nemají problém kvůli tomu ubrat pruhy silnici.
Štěpán Nadrchal
Dvojí metr aneb Dvojí omyl Istvána Léka
István Léko dává rovnítko mezi Rakušanovu odpovědnost za dopravní podnik a Babišovu odpovědnost za nestrannost „svého“ úřadu vlády. Jeho příspěvek ukazuje na dva fatální omyly.
Štěpán Nadrchal
Za Babiše bylo líp … co to znamená?
Na čem stojí sebevědomé tvrzení bývalého premiéra, který tak sebevědomě posuzuje své vládnutí, aniž by se obtěžoval s argumentací? K dokonalosti se váže číslo 7, tak tedy 7× za Babiše.
Štěpán Nadrchal
Řídit stát jako firmu, aneb komunistická praxe premiéra
Radiožurnál ukázal v analýze výdajů na reklamu, že státní firmy milují premiérovu Mafru a nepřekvapivě věří, že je nejlepším reklamním prostorem. Asi proto, že ji „čte“ premiér.
Štěpán Nadrchal
Čínský troll opět uspává naši vládu
Vláda od pondělí 23. 3. vyřadila Čínu ze zemí s vysokým rizikem nákazy. Čínská informační kampaň zjevně na naše představitele zapůsobila a věří stejně naivně, jako věřili v lednu.
Štěpán Nadrchal
Pochopí Česko a Evropa, že musí být samostatné?
Nejenom Česko, ale mnoho dalších zemí, USA nevyjímaje, může velmi draze zaplatit za zaslepenou víru v globální trh. Současná krize s rouškami, a nejen s nimi, ukazuje, jak jsou moderní společnosti snadno vydíratelné a zranitelné,
Štěpán Nadrchal
ANO je zkorumpovaná strana
Kdokoli dostává nějaké peníze, je zkorumpovaný, nutně tedy i politické strany. Tešit nás může vědomí, že všechny.
Štěpán Nadrchal
Aby nás to nic nestálo
Dokud je naše pohodlí důležitější, než měsíce bez deště a stát bez dlouhodobé perspektivy, vezeme se v pohodlí a pro svět kolem nás nechceme udělat nic.
Štěpán Nadrchal
Požadavek Evropského parlamentu na odpovědnost za porušování autorských je přiměřený
Wikipedie se děsí „strašného dopadu“ evropské směrnice o autorském právu. Směrnice jistě komplikuje život, ale stojíme před problémem, jehož řešení je pro budoucnost sdílené encyklopedie zásadní.
Štěpán Nadrchal
Letní sen
Ten horký den, přinesl sen, jak hezká mohla by tu být zem. Škoda však, už dávno Nebukadnesar dal mocným vzor, že sen nedává moci směr.
Štěpán Nadrchal
Absurdita českého monopolu s odpady
Češi skousnou všechno - i naprostou nekompetentnost své správy. Léta si platí recyklaci, aby se ukázalo, že nic nerecyklují.
Štěpán Nadrchal
Zbude z EET další Česká parodie?
Představa, že EET pomůže vybrat lépe daně od velkých obchodníků s automatickými pokladnami je od začátku nesmyslná. Jeho zrušení pro malé prodejce mu bere zcela smysl. To už je lepší ho zcela zrušit.
Štěpán Nadrchal
Státní průmyslová špionáž za peníze obětí aneb proč je EET jen prkotina
Mediálně zajímavější EET zcela zakrylo druhý Babišův počin v oblasti nahlížení do firemních dat, který je mnohem závažnější.
Štěpán Nadrchal
Sociálně-demokratické unifikoškolství
Představa sociální demokracie o školství je jak opsaná od komunistů: všichni totéž, nikdo nevybočuje. A protože se musí držet krok tak, aby došli všichni, nemůže se mířit daleko.
Štěpán Nadrchal
Chráníme si svoje data?
V návaznosti na předchozí článek, kterým zpochybňuji praktický přínos GDPR, se dostávám k jádru věci: ochranu našich soukromých dat nezajistí žádná směrnice, ale jenom my sami.
Štěpán Nadrchal
Chraňte naše data!
Co reálně přinese nám, občanům EU, nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR)? Především nové podpisy a souhlasy, které bude obtížné nedat.
Štěpán Nadrchal
Přístup k internetbankingu z vyhledávače není chyba uživatelů
Hlavní díl viny za tuto nebezpečnou praktiku nemají uživatelé, ale tvůrci prohlížečů a jejich napojení na reklamní peníze vyhledávačů, s Google v první řadě.
- Počet článků 17
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 527x
Více o mě zde.