Štěpán Nadrchal

Přístup k internetbankingu z vyhledávače není chyba uživatelů

23. 06. 2017 11:36:03
Hlavní díl viny za tuto nebezpečnou praktiku nemají uživatelé, ale tvůrci prohlížečů a jejich napojení na reklamní peníze vyhledávačů, s Google v první řadě.

Zpravodajské servery - a to včetně jejich expertů na IT - kritizují uživatele, že přistupují k stránkám internetbankingu přes vyhledávače. A dokonce, že tak mnozí činí opakovaně (citace z nejnovějšího článku iDnes).

Základním nedostatkem, který toto způsobuje, není lenost uživatelů, ale:

  • sloučení políčka pro vyhledávání a webovou adresu
  • automatické spuštění vyhledávání, když zadáte adresu, která se vyhledávači nezdá nebo je rovnou neplatná.

V důsledku těchto zdánlivě uživatelsky přívětivých opatřeních prohlížeče - a týká se to všech od Edge po Operu, nejrozšířenější Chrome a Firefox nevyjímaje - pošlou uživatele na vyhledávací stránky. Uživatel tomu ani nemůže zabránit. A lze se pak někomu divit, že pak klikne na odkaz, který mu vyhledávač nabídl? A překvapí někoho, že si velká banka platí reklamu a je tedy na prvním místě právě jejich stránka? Má ji považovat automaticky za podvrh? Je to stejná situace, jako když začnou reklamní firmy legálně instalovat kolem silnic bilboardy velikosti dopravních značek se značkou povinného směru jízdy vpravo a ... vpravo bude restaurace, která si reklamu zaplatila.

Odborníci by měli přestat tepat do uživatelů a jasně označit chování vyhledávačů za matoucí a přispívající podvodníkům. Reklamní business dělá běžným uživatelům medvědí službu často a v tomto případě vytváří vysloveně zákeřné chování aplikací.

Zvykli jsme si mít spoustu věcí zadarmo a v případě software je toto tvrzení pro mnoho lidí platné 100%. Daní za to je, že aplikace dělají to, co chtějí ony a ne, co potřebuje uživatel. Bohužel už se i vytratila alternativa, takže ani není možnost si zakoupit aplikaci, která nevnucuje své modely chování. Příkladem budiž placený operační systém od Microsoft, který - po vzoru neplaceného Android - vnucuje cloudové služby svého tvůrce, ať o ně stojíte nebo ne. A nedá se to vypnout. Podstrkává vám to sám a tak, abyste na to dříve či později klikli.

IT technologie se snaží automatizovat náš život. Když se to ale zkombinuje s tím, že tento posun platí marketingové rozpočty firem, je zřejmé, že náš život neposouvají k lepším zítřkům, ale do náruče firem v pozadí, které chtějí, abychom všechno dělali pod jejich dohledem. I když se to týká přístupu k internetovému bankovnictví. Je pak jednoduchým alibismem tvrdit, že za to může uživatel oblblý technologií šitou marketingovou jehlou.

Autor: Štěpán Nadrchal | karma: 24.24 | přečteno: 940 ×
Poslední články autora