Štěpán Nadrchal

Jak navázat na tunel Blanka?

20. 06. 2017 20:00:31
Praha řeší, co s tunelem, jehož hlavním efektem je, že se v jeho okolí dopravní situace zásadně zhoršila. Možností by byla řada, chybí ale politická odvaha a myšlení za hranicemi krajnic.

Jistě přímo nad tunelem se dopravní situace mírně zlepšila, ale celkový efekt je, že všechny pražské dopravní tepny směřující k Blance jsou téměř permanentně přetížené. A Praha ucpanější, než dřív.

Na beznadějně ucpané silnice reagují městské části vytvářením jednosměrných ulic, které přinutí řidiče stát v koloně tunelu; zablokované kilometry objíždějí jen taxikáři. Teoreticky dobrá snaha zcela opomíjí místní, kteří tak Blankou trpí dvojnásob: mají zablokované hlavní tahy a zavřené ty vedlejší. Zkuste se např. dnes dostat na kole z Petřin do Dejvic. Na upozornění, že by jednosměrné ulice mohli v druhém směru otevřít pro kola, se obecní úřad ani neobtěžoval odpovědět.

Vedle toho Praha 1 chce zakázat cyklistům vjezd na pěší zóny, což sice nevypadá jako související opatření, ale projet spodní částí Václavského náměstí je v podstatě jedinou rozumnou cestou, jak se v centru Prahy na kole někam dostat. Dovolím si předvídat, že autoři tohoto nápadu se nikdy nepokusili na kolem jet například z Malostranské na Vinohrady?

Praha chce budovat nové tunely, které jenom eskalují dnešní problém: blokády se protáhnou dál a budou větší. Pražané nezaparkují kvůli zónám a nedojedou kvůli autům stojícím před ucpanými tunely. V Česku podobnou situaci máme už jen na jediném jiném místě: D1. Je to ale skoro stejné. Dojet z Krče do Dejvic je někdy otázka 15 minut, v době, kdy to většina lidí potřebuje, ale často i hodina. Nebo dvě.

Mám proto pro Prahu desatero návrhů, jak se do problému pustit. Od těch nejpřínosnějších, které nikdo neprosadí, po ty druhé, které by ani moc nestály.

  1. Nechte v Blance autům jen 1 pruh. Druhý zavřete a nechte pro kola a vozidla, která nepotřebují nikde parkovací místo. Uvidíte, že se další tunely nebudou muset stavět.
  2. Uvolněte pro kola pruhy ve Strahovském tunelu. Když nebudou 2 pruhy v Blance, nebudou potřeba ani ve Strahovském.
  3. Podpořte sdílení elektrokol. Nic proti šlapání, ale pro většinu lidí je úkol vyjet od Vltavy na Bílou horu nebo na Budějovickou nad jejich představivost. Na elektrokole by si troufli. Terén Prahy si o to vysloveně říká.
  4. Nevyhánějte Segwaye a cokoli dalšího za předpokladu, že to nahradí auto. Když si někdo míst do auta stoupne na koloběžku, je to úspěch. Ať doloží, že mu v Praze nebo třeba v Kolíně či Plzni stojí auto a to Prahy přijel vlakem a nechte ho jet. A ty, co žádné auto nemají, odměňte bonbónem.
  5. Zaveďte pravidlo, že každé vozítko, které je lehčí, než náklad, který veze, má právo přednostní jízdy. Jako sanitka.
  6. Vezměte vážně, že pro cyklisty je jízda pěší zónou utrpení: Zkuste jet na kole po nábřeží, nejenom, že příšerné kočičí hlavy způsobily, že se všichni (cyklisté, kočárky, běžci, ale i chodci) snaží přemísťovat po dvou uzounkých hladkých dlaždicích, ale jet tam kdykoli za dobrého počastí je slalom mezi vrtošivými překážkami. Jiné pěší zóny na tom nejsou lépe. Cyklisté netouží po cyklostezkách plných lidí - uvolněte jim cestu na úkor aut.
  7. Podívejte se kamkoli na západ od nás: cyklisté jedoucí po stezce podél hlavní silnice mají přednost před odbočujícími auty. Zaveďte totéž i v Česku. A ne, jako třeba na stezce v Podolí, kde jsou po 100 m značky, aby cyklista slezl z kola.
  8. Podpořte maximálně kola do vlaků a půjčování kol u větších nádraží. Co je platný rychlovlak, když cesta na nádraží a z nádraží trvá stejně dlouho, jak celá cesta autem z bodu A do bodu B (pokud ty nejsou zrovna v Praze a v Brně) Stejně bude rychlejší sednout do auta.
  9. Zaveďte povinnost business center a obchodních domů zajistit bezpečné parkování pro kola. Z počátku stačí, když se třetina parkovišť povinně vyhradí pro parkování bezemisních dopravních prostředků. Ne hybridů, které nakonec stejně jezdí na benzín. Bezemisních.
  10. Nevymýšlejte hloupé reklamy o SUV a místo toho se zamyslete, co se skutečně dělá pro to, aby běžný pražan mohl snížit svou emisní závislost bez toho, aby čekal na přeplněnou tramvaj. Infrastrukturu pro bezpečnou cestu z Bohnic na Budějovickou nebo z Krče na Prosek na elektrovozítku, které občan nemusí vlastnit, ale sdílet, je možné vybudovat za zlomek nákladů na nové tunely nebo i metro.

Na závěr ukázka z Helsink, kde již dávno pochopili, že cesty se mají otevírat dopravě ekologické. A nemají problém kvůli tomu ubrat pruhy silnici.

Autor: Štěpán Nadrchal | karma: 10.74 | přečteno: 530 ×
Poslední články autora