Jak navázat na tunel Blanka?
Jistě přímo nad tunelem se dopravní situace mírně zlepšila, ale celkový efekt je, že všechny pražské dopravní tepny směřující k Blance jsou téměř permanentně přetížené. A Praha ucpanější, než dřív.
Na beznadějně ucpané silnice reagují městské části vytvářením jednosměrných ulic, které přinutí řidiče stát v koloně tunelu; zablokované kilometry objíždějí jen taxikáři. Teoreticky dobrá snaha zcela opomíjí místní, kteří tak Blankou trpí dvojnásob: mají zablokované hlavní tahy a zavřené ty vedlejší. Zkuste se např. dnes dostat na kole z Petřin do Dejvic. Na upozornění, že by jednosměrné ulice mohli v druhém směru otevřít pro kola, se obecní úřad ani neobtěžoval odpovědět.
Vedle toho Praha 1 chce zakázat cyklistům vjezd na pěší zóny, což sice nevypadá jako související opatření, ale projet spodní částí Václavského náměstí je v podstatě jedinou rozumnou cestou, jak se v centru Prahy na kole někam dostat. Dovolím si předvídat, že autoři tohoto nápadu se nikdy nepokusili na kolem jet například z Malostranské na Vinohrady?
Praha chce budovat nové tunely, které jenom eskalují dnešní problém: blokády se protáhnou dál a budou větší. Pražané nezaparkují kvůli zónám a nedojedou kvůli autům stojícím před ucpanými tunely. V Česku podobnou situaci máme už jen na jediném jiném místě: D1. Je to ale skoro stejné. Dojet z Krče do Dejvic je někdy otázka 15 minut, v době, kdy to většina lidí potřebuje, ale často i hodina. Nebo dvě.
Mám proto pro Prahu desatero návrhů, jak se do problému pustit. Od těch nejpřínosnějších, které nikdo neprosadí, po ty druhé, které by ani moc nestály.
- Nechte v Blance autům jen 1 pruh. Druhý zavřete a nechte pro kola a vozidla, která nepotřebují nikde parkovací místo. Uvidíte, že se další tunely nebudou muset stavět.
- Uvolněte pro kola pruhy ve Strahovském tunelu. Když nebudou 2 pruhy v Blance, nebudou potřeba ani ve Strahovském.
- Podpořte sdílení elektrokol. Nic proti šlapání, ale pro většinu lidí je úkol vyjet od Vltavy na Bílou horu nebo na Budějovickou nad jejich představivost. Na elektrokole by si troufli. Terén Prahy si o to vysloveně říká.
- Nevyhánějte Segwaye a cokoli dalšího za předpokladu, že to nahradí auto. Když si někdo míst do auta stoupne na koloběžku, je to úspěch. Ať doloží, že mu v Praze nebo třeba v Kolíně či Plzni stojí auto a to Prahy přijel vlakem a nechte ho jet. A ty, co žádné auto nemají, odměňte bonbónem.
- Zaveďte pravidlo, že každé vozítko, které je lehčí, než náklad, který veze, má právo přednostní jízdy. Jako sanitka.
- Vezměte vážně, že pro cyklisty je jízda pěší zónou utrpení: Zkuste jet na kole po nábřeží, nejenom, že příšerné kočičí hlavy způsobily, že se všichni (cyklisté, kočárky, běžci, ale i chodci) snaží přemísťovat po dvou uzounkých hladkých dlaždicích, ale jet tam kdykoli za dobrého počastí je slalom mezi vrtošivými překážkami. Jiné pěší zóny na tom nejsou lépe. Cyklisté netouží po cyklostezkách plných lidí - uvolněte jim cestu na úkor aut.
- Podívejte se kamkoli na západ od nás: cyklisté jedoucí po stezce podél hlavní silnice mají přednost před odbočujícími auty. Zaveďte totéž i v Česku. A ne, jako třeba na stezce v Podolí, kde jsou po 100 m značky, aby cyklista slezl z kola.
- Podpořte maximálně kola do vlaků a půjčování kol u větších nádraží. Co je platný rychlovlak, když cesta na nádraží a z nádraží trvá stejně dlouho, jak celá cesta autem z bodu A do bodu B (pokud ty nejsou zrovna v Praze a v Brně) Stejně bude rychlejší sednout do auta.
- Zaveďte povinnost business center a obchodních domů zajistit bezpečné parkování pro kola. Z počátku stačí, když se třetina parkovišť povinně vyhradí pro parkování bezemisních dopravních prostředků. Ne hybridů, které nakonec stejně jezdí na benzín. Bezemisních.
- Nevymýšlejte hloupé reklamy o SUV a místo toho se zamyslete, co se skutečně dělá pro to, aby běžný pražan mohl snížit svou emisní závislost bez toho, aby čekal na přeplněnou tramvaj. Infrastrukturu pro bezpečnou cestu z Bohnic na Budějovickou nebo z Krče na Prosek na elektrovozítku, které občan nemusí vlastnit, ale sdílet, je možné vybudovat za zlomek nákladů na nové tunely nebo i metro.
Na závěr ukázka z Helsink, kde již dávno pochopili, že cesty se mají otevírat dopravě ekologické. A nemají problém kvůli tomu ubrat pruhy silnici.
Štěpán Nadrchal
Dvojí metr aneb Dvojí omyl Istvána Léka
István Léko dává rovnítko mezi Rakušanovu odpovědnost za dopravní podnik a Babišovu odpovědnost za nestrannost „svého“ úřadu vlády. Jeho příspěvek ukazuje na dva fatální omyly.
Štěpán Nadrchal
Za Babiše bylo líp … co to znamená?
Na čem stojí sebevědomé tvrzení bývalého premiéra, který tak sebevědomě posuzuje své vládnutí, aniž by se obtěžoval s argumentací? K dokonalosti se váže číslo 7, tak tedy 7× za Babiše.
Štěpán Nadrchal
Řídit stát jako firmu, aneb komunistická praxe premiéra
Radiožurnál ukázal v analýze výdajů na reklamu, že státní firmy milují premiérovu Mafru a nepřekvapivě věří, že je nejlepším reklamním prostorem. Asi proto, že ji „čte“ premiér.
Štěpán Nadrchal
Čínský troll opět uspává naši vládu
Vláda od pondělí 23. 3. vyřadila Čínu ze zemí s vysokým rizikem nákazy. Čínská informační kampaň zjevně na naše představitele zapůsobila a věří stejně naivně, jako věřili v lednu.
Štěpán Nadrchal
Pochopí Česko a Evropa, že musí být samostatné?
Nejenom Česko, ale mnoho dalších zemí, USA nevyjímaje, může velmi draze zaplatit za zaslepenou víru v globální trh. Současná krize s rouškami, a nejen s nimi, ukazuje, jak jsou moderní společnosti snadno vydíratelné a zranitelné,
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Soud potrestá brutální útok na dívku, bodnutá do krku skončila v pytli v lese
Krajský soud v Plzni dnes vynese rozsudek nad devatenáctiletým Ukrajincem Viktorem Veselovským,...
Podezřelé nákupy zbraní se mají hlásit už od července, schvaluje vláda
Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...
Nenávist vůči Ukrajincům, segregace Romů. Amnesty International kritizuje Česko
Ukrajinští uprchlíci se loni v Česku potýkali s nenávistnými projevy a diskriminací, pokračovala...
Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“
Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...
- Počet článků 17
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 527x
Více o mě zde.